tiistai 25. joulukuuta 2007

Joulutunnelmissa

Joulutunnelmissa täällä Kartanolla ollaan. Me saatiin vuohien kanssa eilen vähän ylimääräisiä herkkuja; leipäpaloja ja porkkanoita ja vuohet sai sitten vielä illalla männyn oksia, minä en niistä oksista piitannut. Ruokaa olisin syönyt enemmänkin, mutta Emäntä sanoi että ei liikaa herkkuja kerralla, ettei mene masuni sekaisin. No oikeassa se kai oli, mutta silti mä tykkäsin niistä herkuista enemmän kuin tästä varsinaisesta joululahjasta jonka Emäntä mulle oli hankkinut.
Siis uudet suitset!

Ilmeeni varmaan kertookin mitä noista tykkään. On mulle kokeiltu ennenkin suitsia, mutta ne oli aika isot ja sain ne tipautettua pois päästäni kun vähän hinkkasin korvantaustaa karsinan seinään. Nämä uudet on ihan pikkasen pienemmät, mutta Emäntä otti näistäkin turparemmit pois kun ne oli isot. Edellisissä suitsissa nousi otsahihna niin ylös, ettei mun korvat mahtuneet enää nätisti siitä aukosta. Näissä mahtuu, siinä nää on siis paremmat.
Ja otsahihnassa on tuollasia "timantteja".

Mutta oikeesti, en mä tykkää näistä suitsista yhtään. Emäntä varmaan ajatteli, että nämä on hienot. Mutta tykkäisköhän se, jos saisi joululahjaksi vaikka lapion jonka varressa on timatteja? Ei varmaan, vaikka se olis miten hieno, niin se tarkoittaisi kuitenkin että sillä pitäis tehdä töitä. Vaikka mä olen varsa vasta, niin tiedän kyllä että noi suitset tarkoittaa sitä, että mun lapsuus on pian ohi ja mun pitää ruveta tekemään töitä. Ja noilla inhottavilla kuolamilla aletaan määrätä minne saan kulkea ja koska. Mä haluaisin ihan itte päättää minne menen. (no tietty menen aina sinne missä on ruokaa, heh hee!)

Ai niin, mutta joulusta mun piti jutella muutenkin. Mä nimittäin tiedän miksi joulua juhlitaan, se on siksi kun Jeesus syntyi. Ja tiedän senkin, että Jeesus syntyi tallissa ja laitettiin seimeen nukkumaan. Munkin tallissa on seimi, siis kai se sellainen heinäteline on. Se on tuossa mun ja vuohien karsinan välissä, mutta se on niin päin että vuohet vaan saa siitä heinää syödä. Mun heinät laitetaan mun karsinan lattialle. Mutta olis se aika erikoista ajatella että siihen heinätelineeseen joku ihmislapsi laitettaisiin! Oon miettiny sitäkin, että mitähän eläimiä siellä tallissa mahtoi silloin olla. Ei varmaan ainaskaan lampaita tai vuohia, kun ne kerta oli siellä kedolla paimenien kanssa. Mutta ehkä siellä oli aaseja, tai lehmiä. Silloin oli kai paljon aaseja ja niiden selässä kannettiin kaikkea tavaraa. Ja ratsastihan Jeesus sitten aasilla pääsiäisen aikoihin.
Joskus kun Emäntä halailee mua, se juttelee samalla Jeesukselle. Se kiittää siitä kun on saanut mut omaksi ponikseen ja pyytää että Jeesus suojelis ja varjelis mua. Ettei mulle sattuis mitään tapaturmia enkä sairastuisi. Sitä mäkin toivon.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hyvänen aika! Vasta nyt löysin ponin blogin! Kyllä osaakin olla söpö.




T: Susa

Anonyymi kirjoitti...

"Emäntä varmaan ajatteli, että nämä on hienot. Mutta tykkäisköhän se, jos saisi joululahjaksi vaikka lapion jonka varressa on timatteja?"

Ihan kun mein Maran suusta ;)